Fota rätt kunder

Publicerat 21 juli av anita

Även som fotograf är du beroende av kunder och att de kommer till dig för att anlita dig och betala för dina tjänster. Men trots att du kanske har en ängels tålamod med bångstyriga barn som inte vill sitta still och att du diskret kan fånga de mest romantiska ögonblicken under ett bröllop, så är det ingen garanti för att kunderna kommer.

Som tur är finns det företag som kan hjälpa till med att dels ta reda på exakt vad kunderna vill ha och sen också skicka intresserade människor åt ditt håll så att du kan fånga upp dem och sen fånga dem med din kamera och få lite klirr i kassan. Ett exempel är GFK i trakterna kring Göteborg som sysslar med exakt detta. GFK – Din väg till affärer som ger långsiktiga och positiva resultat med hjälp av bland annat marknadsundersökningar och andra undersökningar. Kontakta dem för mer information och hjälp på vägen.

Locka och pocka

När du tycker att du gjort reklam på alla möjliga sätt och din hemsida är uppdaterad och dyker upp ganska snabbt under sökmotorernas logotyper när du letar själv, då är det dags att ringa ett företag som gör en marknadsundersökning. Kanske kommer de fram till något som du totalt missat? Och i vilket fall som helst så kommer de skicka över intresserade människor som du kan visa och förklara dina idéer för. Förhoppningsvis leder det till något positivt.

Behåll de befintliga kunderna

För att de kunder som du redan haft och vars bröllop, barn, husdjur eller CV-foton du redan fotograferat, ska komma tillbaks finns det ett par saker du kan tänka på så att de garanterat inte ser sig om efter en ny fotograf när de behöver nya bilder. Tänk till exempel på att:

  • Vara snabb med leveransen av bilderna, både digitalt och papperskopior.
  • Vara tillgänglig för kundservice under normala kontorstider.
  • Ha små överraskningar beredda för barnen – det gör både dem och deras föräldrar glada om du bjuder på en liten godisbit eller halar fram såpbubblor.
  • Ha ordning i studion om det är där du mest fotar. Det ser inte professionellt ut om det alltid är rörigt och smutsigt där du jobbar, håll rent och städat så ger det kunderna ett proffsigt intryck.